Educația și școala reprezintă ancorele esențiale pentru dezvoltarea și epanșarea potențialelor copiilor astfel încât rolul lor în formarea tinerilor că indivizi capabili, conștienți și activi nu poate fi subestimat.
În primul rând, educația reprezintă baza cunoștințelor. Dincolo de simplele fapte și informațîi, ea îi învață pe copii despre lume și despre cum funcționează aceasta, formându-le astfel un cadru de referință. Prin intermediul educației, copiii învață despre istorie și geografie, despre matematică și științe, dar și despre artă și literatură. Aceste cunoștințe le oferă un fundament solid pentru înțelegerea complexităților lumii și pentru navigarea cu succes în aceasta.
Școala, că instituție, își asumă rolul de a furniza acest tip de educație. Însă valoarea școlii depășește cu mult rolul său că purveyor de cunoaștere. Aceasta contribuie la formarea abilităților sociale ale copiilor, precum cooperarea, empatia, ascultarea și comunicarea eficientă. În plus, școala oferă oportunități pentru dezvoltarea personală, pentru formarea unui set de valori și principii și pentru descoperirea și cultivarea pasiunilor și a talentelor personale.
Mai mult, în cadrul școlii, copiii învață despre importanța perseverenței și a muncii asidue. Ei învață că eșecul nu reprezintă un capăt de drum, ci o oportunitate de învățare și de creștere. În acest sens, școala îi ajută pe copii să dezvolte o atitudine pozitivă față de provocări și să-și îmbunătățească abilitățile de a face față dificultăților.
Cu toate acestea, chiar și în ziua de azi, o mare problemă încă persistă la noi în țară, în special în zonele rurale, defavorizate și mai ales în rândul minorităților și anume, cea a abandonului școlar sau de a nu începe studiile, de la preșcolari și până la copii ajunși la adolescență. Printre aceștia se numără și cei ai căror părinți lucrează în afară, cu scopul de a le oferi acestora o viață mai bună. Acești copii sunt astfel lăsați cu frați mai mari, bunici, rude sau alte persoane ce ar trebui să acționeze că și tutori.
Continuând, educația și școala sunt, de asemenea, vitale în pregătirea copiilor pentru viitorul lor profesional. Într-o lume în care competențele tehnologice și digitale devin din ce în ce mai importante, educația oferită de școli îi ajută pe copii să se adapteze și să prospere în acest mediu în continuă schimbare. În plus, prin stimularea gândirii critice, a creativitățîi și a inovației, școala contribuie la formarea viitorilor lideri și inovatori.
Într-un context mai larg, educația și școala sunt esențiale pentru dezvoltarea societățîi în ansamblu. O societate educată este o societate care poate face față provocărilor, care poate inova și care poate promova egalitatea și dreptatea socială. Educația este motorul dezvoltării economice, al progresului tehnologic și al stabilitățîi sociale. În acest sens, investițiile în educație și în școli reprezintă investițîi în viitorul nostru comun.
Cu scopul de a limita aceste numere și de a stimula dorință copiilor dar și de a facilita acest lucru, au fost și sunt demarate numeroase proiecte guvernamentale dar și din partea anumitor organizații și ONG-uri. Printre acestea se numără și proiectul ProEducatie, prin care un număr de 270 de copii pot lua parte la numeroase activitari și proiecte educaționale în urma cărora se pot integra mai ușor și pot urma o școală până la finalizare.
Proiectul este dedicat însă nu doar copiilor ci și tutorilor și părinților acestora, alături de care urmează să ia parte la unele dintre aceste activități. Vorbim așadar de tabere educaționale și de ateliere practice, care sunt stabilite în funcție de vârstă copiilor în primul rand.
Toate informațiile necesare despre acest proiect se găsesc pe site-ul oficial, proiect-proeducatie.ro. De aici aflăm care sunt pașii acestui proiect, scopul și beneficiile care sunt obținute de copii la final.
Aflăm așadar că motivele pentru care un copil renunță timpuriu la școlarizare sau nici măcar nu începe această etapă sunt numeroase și influențate de mulți factori. Cu toate acestea, există soluții eficiente pentru depășirea acestor obstacole.
Este un lucru bine știut că un copil este cu atât mai captivat de ceea că găsește interesat și totodată, reușește să asimileze mai ușor ceva, că de exemplu informații, atunci când este mai mic. ProEducatie își propune să acceseze aceste variante și să le ofere copiilor o experiență care să le stimuleze interesul pentru educație și pentru dorința de a termină scoală și a nu renunța la aceasta.
În total, copiii sunt împărțiți în 4 grupe distincte, de la cei cu vârste cuprinse intre 3 și 5 ani și cei cu vârste cuprinse intre 6 și 10 ani până la cei cu vârste cuprinse intre 11 și 14 ani și nu în cele din urma, cei cu vârste cuprinse între 14 și 16 ani.
Poate că cele mai importante cursuri ar fi cele de abilitați sociale și servicii psiho-sociale, precum și cele de învățare emoțională, în cadrul cărora, persoane cu experiență au că scop informarea și creșterea gradului de conștientizare a importanței educației pentru o persoană și ce avantaje le va oferi aceasta în viitor copiilor.
O dată cu finalizarea proiectului, copiii participanți vor primi și o subvenție financiară, în valoare de 100 de lei timp de 18 luni.
Pentru a finaliza, educația și școala sunt, fără îndoială, elemente esențiale în dezvoltarea copiilor și în formarea lor că cetățeni activi și responsabili. Rolul lor depășește cadrul academic și se extinde la nivelul dezvoltării personale, al formării abilităților sociale și al pregătirii pentru viitor. Prin investirea în educație și în școli, investim în potențialul fiecărui copil și, în consecință, în viitorul societățîi noastre. Proiectul ProEducatie reprezintă astfel un pas important în acest sens iar cei interesați sunt îndemnați să acceseze site-ul și să obțină toate informațiile necesare.